Biznismeni koji su obeležili 2015. godinu

Postoji nešto što je zajedničko biznismenima koji su u vrhu najboljih za ovu godinu, prema magazinu Fortune, a prenosi BIZLife. Kompanije, na čije su čelo ovi znalci stali, u njihovim rukama su procvetale.
1. Mark Parker, izvršni direktor Nike
Ukratko, on je introvertni dizajner patika koji je pomogao gigantu da potuče konkurenciju. Mark Parker je bivši atletičar sa uspehom na duge staze. Od dolaska na čelo kompanije Nike 2006. godine, Parker je udvostručio prihode i profit i povećao cene akcija šest puta. Obećao je da će do 2020. godine povećati prihode Nike-a sa 20 na 50 milijardi dolara. Nike se izdvaja po svojoj posvećenosti tehnologiji – bilo da je to dizajn, izrada, marketing, ali i po maloprodaji. Sam Parker je pravi „čudak“ u svetu velikih ega i direktora koji jure titule. Za sebe kaže da je inspirisan vizuelnom stimulacijom.
2. Mark Cukerberg, izvršni direktor Facebook
Teško je preskočiti dominaciju Facebook-a na društvenim mrežama. Svakog meseca ima 1,5 milijardi korisnika, a ima i svoje „filijale“ – popularne aplikacije i mreže kao što su WhatsApp, Messenger i Instagram. One imaju od 400 do 900 miliona korisnika svakog meseca. Sećate se da su se mnogi pitali kako će Cukerberg potencijal Facebook-a pretočiti u novac? Uspeo je da odgovori na ove izazove. U 2014. godini imao je zaradu od 2,9 milijardi dolara.
3. Endrju Vilson, izvršni direktor Electronic Arts
Electronic Arts bila je praktično „na samrti“ pre nekoliko godina, usled tvrdnji da je kompanija koja dizajnira igre za konzole u nevolji. Izdržali su nekako četiri godine u velikim gubicima (oko 2,5 milijardi dolara) pre nego što su se stabilizovali. Vilson je kompaniju preuzeo 2013. godine i nastojao da je ujedini oko onoga što on naziva „igrač na prvom mestu“: Rigoroznost u kvalitetu i „Agnostic“ platforma odnosno proizvod koji podjednako dobro radi na više platformi. Prodaja igara je počela vrtoglavo da raste i 2014. godine kompanija je zaradila 875 miliona dolara. Dobit i dalje raste, a još jedna mogućnost ogleda se u objavi nove „Star Wars Battlefront“ igre.
4. Tim Kuk, izvršni direktor Apple
Kuk se uspešno snašao u post Stiv Džobs eri, postepeno menjajući kulturu kompanije, menjajući fokus društvene misije i dobijajući pohvale za lansiranje Apple sata. iPhones set prodaja povećala je profit u poslednjem kvartalu za 31 odsto. Od kada je Kuk na poziciji direktora, Apple je debitovao u uslugama kao što su Apple Pay i Apple Music. Rezultat: 53 milijarde profita za proteklih 12 meseci.
5. Adžaj Banga, izvršni direktor Mastercard
Od kada je Banga došao na čelo ove kompanije, MasterCard je za pet godina udvostručio profit i prihode, i agresivno sticao kompanije kako bi izgradio svoju tehnološku prednost. Strani mediji hvale Bangu jer gradi uspeh na duge staze i ima energiju da radi brže od konkurencije. Banga je ove godine potpisao desetogodišnje ugovore kojima se Citi banka obavezala da sve njene kartice budu MasterCards. Sličan 20-godišnji ugovor potpisan je sa Itaú Unibanco u Brazilu. U protekle dve godine akcije su porasle za 40 odsto, od kada je MasterCard ostvario svoj put od deset milijardi dolara prihoda.
6. Meri Dilon, izvršni direktor Ulta Beauty
Jedina dama na ovoj listi pronašla je magičnu formulu za uspeh u prepunoj areni industrije lepote. Izgleda da je uspela zahvaljujući proizvodima koji imaju cene širokog spektra, pružajući usluge, salone, servise i prodavnice u manjim tržnim centrima blizu svojih potrošača. Ova strategija pomogla je kompaniji Ulta da bude vodeća u maloprodaji. Meri Dilon, koja je izvršna direktorka ove kompanije tek dve godine, mudro je radila na jačanju internet prodaje i tako povećala procenat prodaje. Ulta planira da otvori još nekoliko stotina prodavnica do 2019. godine i tako dostigne broj od 1,200 lokacija. Akcije kompanije porasle su za 42 odsto za proteklih 12 meseci.
7. Lei Jun, izvršni direktor Xiaomi
Kineska kompanija pametnih telefona, Xiaomi, je startup sa trenutno najvišom vrednošću od oko 46 milijardi dolara. Lei Jun je većinu vremena ove godine potrošio objašnjavajući svoju misiju, a to je više od pukog prodavanja mobilnih telefona. Kompanija je do sada investirala u više desetina uređaja – planirajući da lansira bar 100 prodajnih prečišćivača vazduha, Go Pro kamera, i Hi-Fi slušalica a sve sa ciljem kreiranja ekosistema koji će ponoviti uspeh Apple-a. Iako prodaja ide odlično, Xiaomi se trudi da pokaže skepticima da može i više od toga.
8. Travis Kalanik, izvršni direktor Uber
Da je Fortune pravio listu biznismena godine zasnovanu na vrednosti firme na čijem je čelu, Kalanik bi bio na prvom mestu, jer Uber sada navodno raspolaže sa 70 milijardi dolara. Međutim, kompanija je vrlo mlada i ima manjak profita, da ne pominjemo gubitke i probleme oko protivljenja ovoj kompaniji širom sveta. Uber je kompanija koja se širi neverovatnom brzinom, o njoj se svakodnevno priča, a njena svrha je spajanje putnika sa najbližim slobodnim vozačima putem mobilne aplikacije.
9. Stiv Els i Montgomeri Moran, izvršni direktori Chipotle
Direktori kompanije Chipotle ne služe samo buritose. Oni su promenili ono što smo dugo izjednačavali – brzu hranu i nezdravu hranu. To više ne važi. Chipotle je inspirisao generacije brzih restorana da serviraju prirodnu hranu, uključujući čak i McDonald’s. U svojim restoranima zabranili su GMO hranu kao i prasetinu zbog lošeg tretmana prema ovim životinjama. Ovakav pristup samo im je povećao popularnost. Njihov recept je: Investirajte u isporuke i naručivanje hrane preko mobilnog telefona i proširujte svoje prodavnice.
10. Džordž Skangos, izvršni direktor Biogen
Od kada je postao direktor Biogena 2010. godine, Skangos je povećao profit ove kompanije i više puta udvostručio prihode i zaradu. Prema Fortune magazinu, Biogen kao da pati od velikih očekivanja koji mnogi gaje prema ovoj kompaniji. Investitori su očigledno razočarani prodajom i rastom zarade od 9 i 19 odsto ove godine. Skangos ima protivotrov za razočarane: Unapređuje marketing i usmerava fokus na nekoliko oblasti istraživanja, dok otpušta oko 11 odsto radne snage.










