Prihodi trgovina: Pozitivan znak za ceo sektor

Vodećih 250 trgovinskih lanaca u svetu, u fiskalnoj 2014. godini, ostvarilo je ukupne prihode od 4,5 biliona američkih dolara, što predstavlja stabilan rast od 4,3 odsto u odnosu na prethodnu godinu, pokazuje najnoviji Deloitte-ov izveštaj Globalna snaga maloprodaje.To je pozitivan znak za ceo sektor koji je, ne tako daleke 2011. godine, beležio pad prihoda. Ipak, slika se razlikuje u zavisnosti od regiona, pa su tako trgovinski lanci u Severnoj Americi, Africi i na Bliskom istoku ostvarili rast prihoda, za razliku od onih u regionu Azija-Pacifik, Evropi i Latinskoj Americi, koji i dalje beleže pad prihoda.Vodeći na listi su američki lanci Walmart, Costco i Kroger.Najuspešniji trgovinski lanac iz našeg regiona je hrvatski Agrokor, čija se pozicija poboljšala za 30 mesta u odnosu na prošlogodišnju listu 250 najvećih maloprodajnih lanaca na svetu, i koji je zahvaljujući 4,8 milijardi dolara prihoda ostvarenih u 2014. godini, zauzeo 192. mesto.Sporiji ekonomski rast na nekoliko tržišta, niža inflacija, pad cene nafte i jačanje američkog dolara uticali su na dinamiku realizacije različitih prihoda trgovinskih lanaca u različitim regionima. Za trgovce na malo u SAD-u, jačanje dolara je značilo veću kupovnu moć potrošača u zemlji, poboljšanje ekonomskog rasta kao i rast zapošljavanja. Sa druge strane, kineska ekonomija je za to vreme doživela znatno usporavanje zbog pada izvoza i ulaganja smanjenog intenziteta. Ipak privatna potrošnja se dobro držala, dok je sektor luksuzne robe podbacio.Izveštaj pokazuje da je 250 vodećih maloprodajnih lanaca u 2014. godini ostvarilo kompozitnu neto maržu dobiti od 2,8 odsto u poređenju sa 3,4 odsto u 2013. godini.










